Dzienny: Starward - Niezwyciężony?
Sezon 2 Odcinek 4 (2023-11-05)
Co publikowałem w przestrzeni ostatnich dni.
Starward ($STA): Niezwyciężony?
Powieść Stanisława Lema pt. "Niezwyciężony" była dla mnie przełomowa. Z entuzjazmem śledziłem poczynania twórców pracujących nad grą na jej podstawie. Jednak przy 100zł za akcję wycena spółki była dla mnie kosmiczna. To musiałby być hit mainstreamowy, żeby to uzasadniał, a nie tzw. “walking simulator”.
Płynność akcji przy sprzedaży akcji też nie była komfortowa. Stąd obecna dynamiczna wyprzedaż, w której brakuje kupujących na drugim końcu arkusza.
Zobaczymy co dalej, jakie będą dalsze recenzje i sprzedaż samej gry. Obecnie kapitalizacja spółki spadła poniżej 90 mln zł, co nadal wydaje się być wymagającą wyceną, moim zdaniem.
Warto przypomnieć, że debiut spółki na giełdzie NewConnect miał miejsce w 2020 roku, z emisją akcji pod IPO w listopadzie 2019 roku. Mijają cztery lata oczekiwania na produkt i potencjalnej realizacji zysków przez wczesnych inwestorów. W tamtym okresie rynek gier komputerowych był pełen obietnic, a akcje producentów gier szybko znikały w ramach emisji.
Zwróćmy uwagę, że premiera gry miała mieć miejsce w 2021 roku w 100 lecie urodzin Lema, zatem inwestorzy mają prawo czuć frustrację.
Początkowe recenzje gry mogą być odpowiedzialne za spadek kursu akcji. Metacritic przyznał grze średnią ocenę 69/100 na podstawie 17 recenzji wersji PC. Podobnie wyglądało to w przypadku Opencritic, gdzie gra otrzymała 71/100 według 28 recenzji. Później oceny zaczęły się poprawiać 👇.
Recenzja serwisu IGN, która przyznała grze 5/10, dolała oliwy do ognia. Chociaż recenzent później stwierdził, że grał na uszkodzonym sprzęcie, ocena nie została jednak zmieniona.
“Aktualizacja: Problem z kartą graficzną recenzenta spowodował błędne wyświetlanie tekstur podczas jego początkowej rozgrywki. Po sprawdzeniu wersji konsolowych zaktualizowaliśmy tekst, usuwając zarzuty dotyczące braku detali. IGN przeprasza za błąd.”
Dodatkowo wypowiedzi analityków rynkowych z domów maklerskich wzbudziły dyskusje. Mimo że nie wszystkie komentarze należy traktować równie serio, to te cytowane przez główne portale finansowe wpływają na decyzje części inwestorów.
DM BDM wskazał na plusy
wyjątkowa stylistyka retro sci-fi
bardzo dobra gra aktorska
oszałamiające efekty wizualne i grafika, dbałość o szczegóły
interesująca narracja
oraz minusy
powolne tempo
sporadyczne problemy z animacją i dźwiękiem
słabnąca fabuła na koniec gry
krótki czas gry (6-8 godzin)
Trigon DM wyraził swoje obawy odnośnie całego portfolio gier wydawcy 11 Bit, sygnalizując wątpliwości co do przyszłości premier. Ich prognoza sprzedaży “Niezwyciężonego” na poziomie 400 tys. egzemplarzy była wcześniej uważana za scenariusz optymistyczny, ale obecnie te założenia ulegają rewizji. Zakładając budżet produkcji na poziomie 11-12 mln PLN, punkt rentowności przy sprzedaży wynosiłby między 170 a 190 tys. egzemplarzy gry. Powstaje zatem ryzyko, że szybkie pokrycie kosztów stworzenia gry może nie być możliwe.
"Wydaje się, że gracze mają zasadniczo tendencję to niższego oceniania gry niż recenzenci, dlatego raczej trzeba się nastawiać na oceny poniżej 70 proc. positive na Steam”
Z mojej strony zauważam, że realizacja zysków na akcjach w branży producentów gier odbywa się coraz bardziej dynamicznie. Wystarczy jeden mały czynnik (trigger), który może wywołać znaczne zmiany. Nikt nie chce zostać z akcjami po nieudanej premierze. Chociażby ostatni case CI Games (dobry rym 😎)
Kolejny czynnik podaży to zejście głównych inwestorów poniżej progu 5% w ostatnich trzech miesiącach. Zabieg ewidentny, teraz nie musieli raportować swoich ruchów i mogli wychodzić ze swoich akcji. Zobaczcie na wykres poniżej przedstawiający całą historię.👇
2023-08-08 - zejście poniżej 5% akcji przez Chiswick Creative Venture Ltd - funduszem kieruje Kamil Klinowski (podarowanie akcji)
2023-08-16 - zejście poniżej 5% akcji przez Sebastiana Spłuszkę - członek developmentu Starward (oddanie do spółki, ma lockup na zbywanie akcji)
2023-10-12 - zejście poniżej 5% akcji przez Kamila Klinowskiego (darowizna)
Dzięki tym ruchom możemy teraz mieć 60% akcji w obrocie, co ma wady i zalety, płynność rośnie, ale nie ma stabilnego akcjonariatu. Z drugiej strony wycena może się urzeczywistnić.
Wracając do samej gry, to targetem jestem na pewno ja, dinozaur z lat 70-tych poprzedniego stulecia. Tak kiedyś właśnie pokazywano przyszłość. Czy to spodoba się młodszym graczom? Może być dość niszowe.
Recenzje przed premierą gry polecam od Krzyśka z Gameletter.pl na Twitter »»»
Oprócz wysokiej jakości grafiki z dopracowanymi szczegółami słychać również dobrą muzykę. O jej potencjale świadczą plany wydania ścieżki dźwiękowej na winylach oraz dystrybucja w serwisach streamingowych 💿.
Zgodnie z jednym z wywiadów, przedstawiciel 11 Bit Studios porównał muzykę w grze do dzieł Hansa Zimmera, wskazując na jej wyjątkowy charakter.
ktoś z 11 Bit Studios stwierdził, że jest to jakiś pieprzony Hans Zimmer
Poniżej znajduje się fragment ścieżki dźwiękowej do przesłuchania 👇
Za tło muzyczne odpowiada Brunon Lubas, który wykazał swój talent również pracując nad ścieżką dźwiękową do 'Layers of Fear 2' oraz w innych produkcjach.
W ostatniej chwili producent zmienił zalecane wymagania systemowe. Jest to świadectwo starannej pracy nad efektywnością gry - ilość pamięci RAM potrzebna do komfortowej gry została zredukowana do 16 GB (wcześniej 32 GB), a minimalne wymagania zostały ustalone na poziomie 8 GB (wcześniej 16 GB).
Premiera gry w poniedziałek i mam nadzieje, że gracze dopiszą i kurs akcji się ustabilizuje. Nie będę na razie prognozował sprzedaży i robił wyceny spółki, teraz grają emocje.
*) były akcjonariusz, nie posiadam obecnie akcji spółki Starward
Rozpisałem się o jednej spółce, starałem się przedstawić najważniejsze aspekty bez mieszania innych tematów. Mimo to, jeśli w tekście znajdą się nieścisłości, zachęcam do dzielenia się nimi, zrobię update.